Status
STATUT POLSKIEGO TOWARZYSTWA PEDIATRYCZNEGO
Uchwalony przez Walne Zgromadzenie Delegatów XXXI Ogólnopolskiego Zjazdu Pediatrów
w Szczecinie w dniu 9.06.2011 r.
PREAMBUŁA
Zadaniem pediatrii jest sprawowanie wszechstronnej opieki medycznej nad dziećmi i młodzieżą. Skuteczna realizacja tego celu w Rzeczypospolitej Polskiej uwarunkowana jest ścisłym współdziałaniem lekarzy pediatrów, świadomych istnienia szczególnych potrzeb populacji wieku rozwojowego. Lekarze dzieci, wierni zasadzie integralności pediatrii zrzeszają się w Polskim Towarzystwie Pediatrycznym i uchwalają poniższy statut.
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§1
Stowarzyszenie nosi nazwę: „Polskie Towarzystwo Pediatryczne”, zwane dalej Towarzystwem.
§2
Terenem działalności Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej. Siedziba Towarzystwa znajduje się w Warszawie.
§3
- Towarzystwo działa zgodnie z przepisami ustawy „Prawo o Stowarzyszeniach”.
- Towarzystwo posiada osobowość prawną.
- Godłem Towarzystwa jest wizerunek dziecka z napisem w otoku:„POLONORUM SOCIETAS PAEDIATRICA A PROF. JOSEPHO BRUDZIŃSKI A MCMVIII CONDITA”.
- Towarzystwo używa pieczęci okrągłej z godłem Towarzystwa w środku oraz napisem w otoku: „Polskie Towarzystwo Pediatryczne. Zarząd Główny”, albo „Polskie Towarzystwo Pediatryczne. Zarząd Oddziału” oraz pieczęci podłużnych z napisem o treści jak wyżej i właściwymi adresami siedzib.
- Towarzystwo posiada odznakę członkowską przedstawiającą miniaturę godła w kolorach: srebrnym i złotym.
§4
- Towarzystwo opiera swoją działalność na pracy społecznej członków.
- Towarzystwo może zatrudniać pracowników do prowadzenia swoich spraw.
§5
- Członkowie Towarzystwa zrzeszają się w Oddziałach Terenowych.
- Oddziały Terenowe powołuje i znosi Zarząd Główny Towarzystwa.
- Członkowie Towarzystwa mogą również prowadzić działalność na rzecz medycyny wieku rozwojowego w ogólnopolskich sekcjach specjalistycznych, grupach roboczych Towarzystwa oraz w odrębnych specjalistycznych towarzystwach pediatrycznych.
- Ogólnopolskie Sekcje Specjalistyczne powołuje i znosi Zarząd Główny Towarzystwa.
§6
- Towarzystwo może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji zrzeszających stowarzyszenia o takim samym lub podobnym profilu działania.
- Towarzystwo może być członkiem krajowych i zagranicznych fundacji działających na rzecz dziecka i rodziny.
ROZDZIAŁ II
Cele i zadania Towarzystwa
§7
Celami Towarzystwa są:
- upowszechnianie wiedzy z dziedziny medycyny wieku rozwojowego,
- współudział w tworzeniu polityki zdrowotnej wobec populacji wieku rozwojowego w celu zapewnienia prawidłowego rozwoju i stanu zdrowia dzieci i młodzieży,
- podnoszenie poziomu naukowego i kwalifikacji zawodowych lekarzy pediatrów,
- szerzenie zasad deontologii i etyki zawodowej oraz dbałość o ich przestrzeganie,
- reprezentowanie ogółu polskich pediatrów wobec: władz państwowych i samorządowych (administracji centralnej i terenowej), władz samorządu lekarskiego oraz wobec stowarzyszeń lekarzy innych specjalności i wszystkich innych stowarzyszeń naukowych,
- nawiązywanie i podtrzymywanie międzynarodowej współpracy w zakresie medycyny wieku rozwojowego.
§8
Towarzystwo realizuje swoje cele w szczególności poprzez:
- organizowanie zjazdów, sympozjów, konferencji i posiedzeń naukowych oraz prowadzenie działalności szkoleniowej i edukacyjnej w ramach określonego ustawą kształcenia ustawicznego lekarzy,
- prowadzenie działalności wydawniczej w tym wydawanie czasopism,
- współpracę z instytucjami i podmiotami powołanymi do rozwiązywania problemów medycyny wieku rozwojowego,
- prezentowanie opinii w sprawie ważnych problemów dotyczących ochrony zdrowia dzieci i młodzieży oraz wydawanie stosownych oświadczeń publicznych,
- organizowanie konkursów i nagradzanie najlepszych prac naukowych lekarzy pediatrów,
- promowanie osiągnięć naukowych oraz najlepszych rozwiązań organizacyjnych w zakresie ochrony zdrowia dziecka,
- delegowanie członków Towarzystwa na międzynarodowe kongresy, zjazdy i sympozja,
- przyznawanie nagród regulaminowych i Tytułu Członka Honorowego za wyróżniającą się działalność organizacyjną i wybitne zasługi na rzecz Towarzystwa lub medycyny wieku rozwojowego,
- opiniowanie i zgłaszanie wniosków o przyznanie odznaczeń resortowych i państwowych członkom Towarzystwa,
- przygotowanie i prowadzenie programów w zakresie profilaktyki i ochrony zdrowia dzieci i młodzieży,
- prowadzenie Podyplomowej Szkoły Polskiego Towarzystwa Pediatrycznego. Statut Szkoły określi Zarząd Główny.
- działalność reklamowa i promocyjną związaną z celami statutowymi,
- podejmowanie innych działań mających na celu realizację celów statutowych.
§9
- Inne działania służące realizacji celów statutowych Towarzystwa, o których mowa w §8 pkt. 13, mogą być podejmowane przez członków Towarzystwa oraz przez Oddziały Terenowe i Ogólnopolskie Sekcje Specjalistyczne jedynie za zgodą Zarządu Głównego.
- Działania podjęte bez zgody Zarządu nie stanowią działań Towarzystwa.
§10
- Towarzystwo może podejmować działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach.
- O zakresie, sposobach i kierunkach podejmowanej działalności gospodarczej decyduje Zarząd Główny.
ROZDZIAŁ III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§11
Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
- członków zwyczajnych,
- członków wspierających,
- członków honorowych.
§12
- Członkami zwyczajnymi mogą być: lekarze posiadający prawo wykonywania zawodu, niezależnie od obywatelstwa i miejsca praktyki lekarskiej oraz przedstawiciele (z wykształceniem wyższym) dziedzin pokrewnych, działający na rzecz pediatrii i Towarzystwa.
- Przyjęciu w poczet członków zwyczajnych decyduje w drodze uchwały Zarząd właściwego Oddziału Terenowego na podstawie pisemnej deklaracji kandydata i rekomendacji dwu uznanych w środowisku członków Towarzystwa.
- Od uchwały odmawiającej przyjęcia w poczet członków zwyczajnych przysługuje odwołanie do Zarządu Głównego Towarzystwa.
§13
Członek zwyczajny Towarzystwa zobowiązany jest:
- godnie reprezentować środowisko pediatrów polskich i dbać o dobre imię Towarzystwa,
- aktywnie uczestniczyć w realizacji celów Towarzystwa,
- przestrzegać statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa,
- regularnie opłacać składki członkowskie. Członkowie emerytowani, nie pracujący zawodowo, mogą ubiegać się o zwolnienie przez Zarząd Oddziału z płacenia składek.
§14
Członkowi zwyczajnemu Towarzystwa posiadającemu polskie obywatelstwo przysługuje:
- czynne i bierne prawo wyborcze (przy wyborze terenowych i centralnych władz Towarzystwa),
- prawo uczestniczenia we wszystkich posiedzeniach naukowo-szkoleniowych organizowanych przez Towarzystwo oraz we wszystkich innych formach działalności Towarzystwa,
- prawo zgłaszania uwag i wniosków do wszystkich władz Towarzystwa (Walnego Zgromadzenia, Zarządu Głównego, Zarządów Terenowych i Komisji Rewizyjnej),
- prawo noszenia odznaki członkowskiej.
§15
Członkostwo zwyczajne ustaje na skutek:
- dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie właściwemu terenowo Zarządowi Oddziału,
- skreślenia z listy członków uchwałą właściwego terenowo Zarząd Oddziału z powodu:
- zalegania z opłatą składki członkowskiej prze okres 2 lat mimo pisemnego trzykrotnego upomnienia przesłanego pocztą tradycyjną lub elektroniczną,
- poważnego naruszenia obowiązków członkowskich,
- naruszenia przepisów kodeksu deontologicznego lub przepisów o wykonywaniu zawodu,
- utraty lub zawieszenia prawa wykonywania zawodu orzeczonych przez sądy lekarskie,
- skazania wyrokiem sądu powszechnego na karę dodatkową pozbawienia praw obywatelskich.
§16
- Członek skreślony na podstawie § 13, pkt. 2 lit. a) może ubiegać się o ponowne przyjęcie do Towarzystwa po uregulowaniu zaległych składek.
- Od uchwały o wykluczeniu na podstawie § 13, pkt. 2 przysługuje członkowi odwołanie do Zarządu Głównego w terminie 30 dni od daty zawiadomienia o wykluczeniu. Decyzja Zarządu Głównego jest ostateczna.
- Członek skreślony na podstawie § 13, pkt. 2, lit. d) i e) może ubiegać się o ponowne przyjęcie do Towarzystwa po ustaniu przeszkody prawnej. Uchwałę o ponownym przyjęciu podejmuje Zarząd Główny.
§17
- Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna, która uznaje cele Towarzystwa oraz wspomaga Towarzystwo organizacyjnie i finansowo.
- Wysokość składki członka wspierającego nie powinna być niższa od 20-krotnej wartości składki członka zwyczajnego.
- Członków wspierających przyjmują Zarząd Główny lub właściwe terenowo Zarządy Oddziałów.
§18
- Członek wspierający ma prawo i obowiązki członka zwyczajnego z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego oraz głosu stanowiącego.
- Członek wspierający ma prawo korzystać z opinii i ekspertyz Towarzystwa.
§19
- Spory wynikające między członkami na tle statutowej działalności w obrębie Towarzystwa rozstrzygają Zarządy Oddziałów bądź Zarządy Sekcji zależnie od przedmiotu sporów.
- Od uchwały Zarządu Oddziału bądź Zarządu Sekcji rozstrzygającej spór przysługuje członkowi prawo odwołania się w terminie 30 dni do Zarządu Głównego Towarzystwa. Zarząd Główny powołuje komisje do spraw rozpoznania odwołania, która następnie przedstawia Zarządowi Głównemu swoje stanowisko na podstawie którego Zarząd Główny podejmuje ostateczną uchwałę w tej sprawie.
ROZDZIAŁ IV
Władze naczelne Towarzystwa
§20
Władzami naczelnymi Towarzystwa są:
- Walne Zgromadzenie Delegatów,
- Zarząd Główny i jego Prezydium,
- Główna komisja Rewizyjna.
W Walnym Zgromadzeniu uczestniczą delegaci wybrani w wyborach we wszystkich Oddziałach Towarzystwa.
§21
- Kadencja naczelnych władz Towarzystwa trwa nie dłużej niż 4 lata.
- Członkowie władz pełnią swe funkcje honorowo.
- Uchwały władz Towarzystwa zapadają zwykłą większością głosów przy obecności, co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania. W razie równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego zebrania.
- W razie zmniejszenia składu osobowego, organ władzy może dokooptować do swojego grona nowych członków w liczbie nie przekraczającej 1/3 liczby statutowego składu.
§22
Walne Zgromadzenie Towarzystwa
- Walne Zgromadzenie Delegatów jest najwyższą władzą Towarzystwa.
- Walne Zgromadzenie Delegatów może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- W Walnym Zgromadzeniu uczestniczą delegaci wybrani w wyborach przeprowadzonych we wszystkich Oddziałach Towarzystwa.
- Zwyczajne Walne Zgromadzenie odbywa się co 4 lata.
§23
- Wybory delegatów na Walne Zgromadzenie przeprowadzane zostają na: Walnych Zgromadzeniach Delegatów Oddziałów Terenowych,
- Delegaci na Walne Zgromadzenie Delegatów wybierani są spośród członków Oddziałów Terenowych. Liczba delegatów wyłanianych w danym Oddziale Terenowym ustalana jest w taki sposób, że na każde rozpoczęte 30 członków Oddziału Terenowego przypada jeden delegat.
- Prawo reprezentacji na Walnym Zgromadzeniu mają Oddziały Terenowe wolne od zadłużeń finansowych wobec Zarządu Głównego.
- Mandat Delegata utrzymuje ważność od chwili wyboru delegata przez cały okres kadencji władz naczelnych Towarzystwa i wygasa z chwilą przeprowadzenia kolejnych wyborów delegatów.
- W Walnym Zgromadzeniu mogą brać udział z głosem doradczym:
- członkowie Zarządu Głównego, członkowie Głównej Komisji Rewizyjnej i Redaktorzy czasopism o ile nie zostali wybrani delegatami,
- członkowie honorowi i wspierający,
- zaproszeni goście.
§24
- Zwyczajne Walne Zgromadzenie zwoływane jest przez Zarząd Główny.
- O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zgromadzenia Zarząd Główny powiadamia delegatów, co najmniej 30 dni przed terminem Walnego Zgromadzenia.
§25
- Walnemu Zgromadzeniu przewodniczy członek Towarzystwa zaproponowany przez Zarząd Oddziału, na terenie którego odbywa się Walne Zgromadzenie.
- Kandydatura na przewodniczącego Walnego Zgromadzenia Delegatów winna być zaakceptowana przez Zarząd Główny, na co najmniej 30 dni przed terminem Walnego Zgromadzenia oraz przyjęta przez Walne Zgromadzenie Delegatów przed jego rozpoczęciem w drodze głosowania jawnego.
§26
- Przewodniczący zwyczajnego Walnego Zgromadzenia odpowiedzialny jest jednoosobowo za:
- organizację i sprawny przebieg Walnego Zgromadzenia,
- przeprowadzenie wyborów zgodnie z regulaminem wyborczym,
- zredagowanie projektu uchwały zgodnie z treścią wniosków zgłoszonych przez delegatów w czasie dyskusji oraz jego przyjęcie przez Walne Zgromadzenie.
- Mandat przewodniczącego zwyczajnego Walnego Zgromadzenia wygasa z chwilą przekazania protokołu z Walnego Zgromadzenia, protokołu Komisji Wyborczej i uchwały Walnego Zgromadzenia na ręce Prezesa i Przewodniczącego Głównej Komisji Rewizyjnej nowo wybranych władz.
§27
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwoływane jest przez Zarząd Główny:
- z własnej inicjatywy,
- na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej,
- na wniosek co najmniej pięciu Zarządów Oddziałów Terenowych.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Delegatów zwoływane jest w terminie 3 miesięcy od daty zgłoszonego wniosku i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§28
Do kompetencji zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Towarzystwa należy:
- uchwalanie głównych kierunków działalności merytorycznej i finansowej Towarzystwa,
- rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu Głównego i Głównej Komisji Rewizyjnej,
- podejmowanie na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej uchwały w przedmiocie udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu,
- dokonanie wyboru zgodnie z przyjętym regulaminem wyborczym:
- Prezesa,
- członków Zarządu Głównego,
- członków Głównej Komisji Rewizyjnej,
- zatwierdzanie wniosku Zarządu Głównego w sprawie warunków i trybu płatności składek członkowskich,
- podejmowanie uchwał w sprawach wniesionych przez Zarząd Główny i delegatów,
- nadawanie godności członka honorowego Towarzystwa,
- podejmowanie uchwały o zmianie statutu,
- podjęcie uchwały o rozwiązaniu się Towarzystwa.
§29
Prezes
- Prezes kieruje działalnością Zarządu Głównego Towarzystwa i reprezentuje Towarzystwo na zewnątrz.
- Prezes w szczególności:
- dąży do zapewnienia warunków i określa strategię ogólnych rozwiązań i środków działania na rzecz wypełniania statutowych celów Towarzystwa i uchwał Walnego Zgromadzenia,
- przewodniczy posiedzeniu, Zarządu Głównego i określa skład osobowy Prezydium, wyznacza zakresy działań wiceprezesów oraz czynności pozostałych członków Zarządu Głównego,
- zwołuje posiedzenie Zarządu Głównego i jego Prezydium, ustala program posiedzeń, przewodniczy obradom,
- przedstawia Zarządowi Głównemu do akceptacji roczne plany działalności oraz składa sprawozdania z ich wykonania,
- sprawuje nadzór nad administracją Zarządu Głównego i jest przełożonym pracowników zatrudnionych przez Zarząd Główny,
- powołuje kolegia doradcze, komisje problemowe, zespoły robocze, zależnie od potrzeb, dla spełnienia określonych zadań.
- Funkcję Prezesa można pełnić nie dłużej niż przez dwie, następujące po sobie, kadencje.
- W razie zaistnienia czasowej lub trwałej przeszkody w pełnieniu funkcji przez urzędującego Prezesa funkcje jego pełni I-szy wiceprezes.
- Prezes przyznaje nagrodę Oskara Pediatrii wg regulaminu ustalonego przez Zarząd Główny Towarzystwa
§30
Zarząd Główny i jego Prezydium
- Zarząd Główny wybierany jest przez Walne Zgromadzenie Delegatów w liczbie 12 członków i kieruje działalnością Towarzystwa między Walnymi Zgromadzeniami.
- Posiedzenia Zarządu Głównego zwołuje Prezes Towarzystwa ilekroć zajdzie tego potrzeba, nie rzadziej jednak niż 4 razy w roku.
- W posiedzeniach Zarządu Głównego mogą brać udział, z głosem doradczym, Przewodniczący Głównej Komisji Rewizyjnej, Konsultant Krajowy ds. Pediatrii, Redaktorzy czasopism, eksperci, doradcy i zaproszeni goście.
- Protokoły z posiedzeń Zarządu Głównego w terminie nie dłuższym niż 6 tygodni otrzymują wszyscy członkowie Zarządu Głównego i przewodniczący Głównej Komisji Rewizyjnej.
- Towarzystwo reprezentuje na zewnątrz Prezes Zarządu Głównego. Dla ważności oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych wymagany jest podpis Prezesa i Skarbnika lub dwóch upoważnionych członków Zarządu Głównego.
§31
Do kompetencji Zarządu Głównego należy:
- podejmowanie działań w celu realizacji statutowych celów Towarzystwa i uchwał Walnego Zgromadzenia,
- podejmowanie uchwał w przedmiocie rocznych planów działalności podstawowej określających:
- kalendarium konferencji i sympozjów naukowych organizowanych przez Oddziały Terenowe i Ogólnopolskie Sekcje Specjalistyczne,
- zakres działalności wydawniczej,
- obszar współpracy i wymiany międzynarodowej,
- kondycję organizacyjną i finansową Oddziałów Terenowych i Ogólnopolskich Sekcji Specjalistycznych,
- zlecanie bądź współuczestnictwo w organizacji, ustalaniu tematyki i powoływaniu komitetów naukowych:
- Ogólnopolskiego Zjazdu Pediatrów,
- regionalnych sympozjów organizowanych przez zintegrowane Zarządy Oddziałów Terenowych,
- zjazdów naukowych organizowanych przez Ogólnopolskie Sekcje Specjalistyczne,
- powoływanie redaktorów naczelnych i komitetów redakcyjnych czasopism,
- zarządzanie majątkiem i funduszami Towarzystwa,
- powoływanie i znoszenie Oddziałów Terenowych i Ogólnopolskich Sekcji Specjalistycznych oraz nadzorowanie ich działalności,
- zatwierdzanie składu oficjalnych delegacji Towarzystwa wyjeżdżających za granicę,
- podejmowanie uchwał o przystąpieniu bądź rezygnacji z przynależności do stowarzyszeń i fundacji krajowych i zagranicznych,
- uchwalanie regulaminów wewnętrznych Towarzystwa,
- wydawanie oświadczeń w sprawach istotnych dla ochrony zdrowia dzieci i młodzieży oraz interesów lekarzy pediatrów,
- przyznawanie medalu honorowego im. Józefa Brudzińskiego,
- występowanie z wnioskami w sprawie odznaczeń resortowych i państwowych dla członków Towarzystwa,
- zwoływanie Walnego Zgromadzenia Delegatów i powierzanie ich organizacji Zarządom Oddziałów Terenowych,
- zatwierdzanie kandydatury Przewodniczącego Walnego Zgromadzenia Delegatów,
- przedstawianie Walnemu Zgromadzeniu Delegatów:
- sprawozdań z działalności merytorycznej i finansowej oraz projektów głównych kierunków działalności Towarzystwa,
- wniosków w sprawie warunków i trybu płatności składek członkowskich,
- wniosków o nadanie godności członka honorowego Towarzystwa,
- wniosków we wszystkich innych sprawach wymagających rozstrzygnięcia przez Walne Zgromadzenie Delegatów,
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządów Oddziałów Zarządów Sekcji w kwestii rozstrzygnięć sporów między członkami,
- ustalanie regulaminów przyznawania tytułów honorowego Ambasadora Pediatrii, Partnera Polskiej Pediatrii, Przyjaciela Polskiej Pediatrii.
- Zarząd decyduje o kierunkach działalności gospodarczej podejmowanej przez Towarzystwo oraz o sposobach jej podejmowania.
- Zarząd podejmuje uchwałę o udzieleniu zgody lub odmowie udzielenia zgody na podjęcie działań, o których mowa w § 8 pkt 13. Zarząd podejmuje uchwałę na umotywowany wniosek zainteresowanego Oddziału Terenowego lub Ogólnopolskiej Sekcji Specjalistycznej.
§32
- Pomiędzy posiedzeniami Zarządu Głównego jego funkcję sprawuje Prezydium Zarządu Głównego.
- W skład Prezydium wchodzi nie mniej niż 6 członków Zarządu Głównego. Są to: Prezes, 3 wiceprezesów, sekretarz i skarbnik.
- Prezydium może podejmować uchwały przy obecności, co najmniej 4 członków, w tym Prezesa.
- Uchwały Prezydium podlegają zatwierdzeniu przez Zarząd Główny na jego najbliższym posiedzeniu.
- Posiedzenia Prezydium odbywają się ilekroć zajdzie tego potrzeba, nie rzadziej jednak niż co 2 miesiące.
- Protokoły z posiedzeń Prezydium w terminie nie dłuższym niż 2 tygodnie otrzymują członkowie Zarządu Głównego i przewodniczący Głównej Komisji Rewizyjnej.
§33
Główna Komisja Rewizyjna
- Główna Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Towarzystwa i składa się z 5 członków wybranych przez Walne Zgromadzenie Delegatów.
- Na pierwszym posiedzeniu Główna Komisja Rewizyjna konstytuuje się, wybierając spośród siebie przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza.
- Główna Komisja Rewizyjna pełni funkcje nadzorcze w stosunku do Komisji Rewizyjnych Oddziałów Terenowych i Komisji Rewizyjnych Ogólnopolskich Sekcji Specjalistycznych.
- Główna Komisja Rewizyjna w szczególności:
- czuwa nad przestrzeganiem statutu, regulaminów wewnętrznych i uchwał Walnego Zgromadzenia Delegatów,
- kontroluje gospodarkę finansową Zarządu Głównego oraz Oddziałów Terenowych i Ogólnopolskich Sekcji Specjalistycznych,
- kontroluje i poddaje ocenie działalność merytoryczną i organizacyjną władz Towarzystwa.
- Główna Komisja Rewizyjna może występować z:
- wnioskami pokontrolnymi,
- wnioskiem o zwołanie posiedzenia Zarządu Głównego bądź jego Prezydium,
- wnioskiem o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Delegatów.
- Główna Komisja Rewizyjna składa Walnemu Zgromadzeniu Delegatów sprawozdanie ze swojej działalności oraz występuje z wnioskiem o udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu.
- Przewodniczący Głównej Komisji Rewizyjnej bądź delegowani przez niego członkowie Komisji mogą brać udział w posiedzeniach wszystkich władz Towarzystwa z głosem doradczym.
- Członkowie Głównej Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Towarzystwa.
ROZDZIAŁ V
Redaktorzy czasopism
§34
- Redaktorzy czasopism są powoływani i odwoływani przez Zarząd Główny Towarzystwa.
- Kadencja Redaktorów czasopism trwa 4 lata i pokrywa się z kadencją władz naczelnych Towarzystwa.
- Redaktorzy czasopism organizują i zapewniają warunki pracy zespołom redakcyjnym:
- przedstawiają Zarządowi Głównemu wnioski w sprawie składu komitetu redakcyjnego i sposobu redagowania czasopisma,
- opracowują regulamin publikowania prac,
- w oparciu o recenzje dokonują selekcji nadesłanych prac w trosce o możliwie najwyższy poziom redagowanego czasopisma.
- Redaktorzy czasopism składają coroczne sprawozdania ze swej działalności Zarządowi Głównemu.
- W razie zaistnienia czasowej bądź trwałej przeszkody w pełnieniu funkcji przez urzędującego Redaktora sposób rozwiązań porządkujących określa Zarząd Główny.
ROZDZIAŁ VI
Oddziały Terenowe Towarzystwa
§35
- Oddziały Terenowe zwane dalej Oddziałami są podstawowymi jednostkami organizacyjnymi Towarzystwa.
- Oddział Terenowy powoływany jest przez Zarząd Główny uchwałą, która określa teren działania Oddziału.
§36
Władzami Oddziału Terenowego są:
- Walne Zebranie Członków Oddziału,
- Zarząd Oddziału,
- Komisja Rewizyjna Oddziału.
§37
- Kadencja władz Oddziału trwa nie dłużej niż 4 1ata.
- Członkowie władz pełnią swe funkcje honorowo.
- Uchwały władz Oddziału zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności, co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania W razie równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego zebrania.
- W razie zmniejszenia składu osobowego stanowiący organ władzy może dokooptować do swego grona nowych członków w liczbie nieprzekraczającej 1/3 liczby statutowego składu.
§38
Walne Zebranie Członków Oddziału
- Najwyższą władzą Oddziału jest Walne Zebranie Członków Oddziału.
- Walne Zebranie Członków Oddziału może być zwyczajne i nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zebranie Członków Oddziału zwoływane jest przez Zarząd Oddziału:
- w terminie poprzedzającym, co najmniej 2 miesiące Walne Zebranie Delegatów Towarzystwa,
- z powiadomieniem członków Oddziału o terminie, miejscu i porządku obrad, co najmniej na 30 dni przed wyznaczonym dniem zebrania.
- Zwyczajne Walne Zebranie Członków Oddziału zwołane w drugim terminie władne jest podejmować prawomocne uchwały bez wymaganej liczby członków określonej w § 33 ust. 3.
- Walnemu Zebraniu Członków Oddziału przewodniczy członek Oddziału zaproponowany przez Zarząd Oddziału i przyjęty w głosowaniu jawnym przez Walne Zgromadzenie Członków Oddziału.
- Uchwały Walnego Zgromadzenia Członków Oddziału zapadają zwykłą większością głosów.
- Z głosem doradczym mogą brać udział w Walnym Zebraniu Członków Oddziału:
- członkowie naczelnych władz Towarzystwa nie zrzeszeni w Oddziale zwołującym Walne Zebranie Członków Oddziału,
- członkowie honorowi,
- zaproszeni goście.
§39
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków Oddziału zwoływane jest przez Zarząd Oddziału:
- z własnej inicjatywy,
- na wniosek Władz Naczelnych Towarzystwa,
- na wniosek Komisji Rewizyjnej Oddziału,
- na wniosek, co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków Oddziału zwoływane jest w terminie 30 dni od daty zgłoszenia wniosku i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§40
Do kompetencji zwyczajnego Walnego Zebrania Członków Oddziału należy:
- uchwalanie kierunków działalności merytorycznej i finansowej Oddziału, zgodnie z postanowieniami i uchwałami Władz Naczelnych Towarzystwa,
- rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz podejmowanie na wniosek Komisji Rewizyjnej uchwały w przedmiocie absolutorium dla ustępującego Zarządu Oddziału,
- wybór zgodnie z przyjętym regulaminem wyborczym:
- przewodniczącego,
- członków Zarządu Oddziału,
- członków Komisji Rewizyjnej Oddziału,
- wybór delegatów na Walne Zgromadzenie Delegatów Towarzystwa,
- zatwierdzanie wniosków i postulatów zgłaszanych na Walne Zgromadzenie Delegatów Towarzystwa,
- rozpatrywanie spraw wniesionych przez Zarząd, Komisję Rewizyjną i członków Oddziału oraz podejmowanie w tym zakresie odpowiednich uchwał i postanowień.
§41
Zarząd Oddziału i jego Prezydium
- Zarząd Oddziału wybierany jest przez Walne Zgromadzenie Członków w liczbie 6-12 osób zależnie od zakresu działalności i potrzeb Oddziału.
- Funkcję Przewodniczącego Oddziału można pełnić nie dłużej niż przez dwie, następujące po sobie, kadencje.
- W razie zaistnienia czasowej lub trwałej przeszkody w pełnieniu funkcji przez urzędującego przewodniczącego funkcje jego pełni wice-przewodniczący.
- Posiedzenia Zarządu Oddziału zwołuje przewodniczący, ilekroć zajdzie tego potrzeba, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
- Zarząd konstytuuje się na pierwszym posiedzeniu. Członkowie Zarządu wybierają spośród siebie wice-przewodniczącego, sekretarza i skarbnika. Zarząd określa następnie zakres obowiązków poszczególnych członków i ustną skład Prezydium.
- W posiedzeniu Zarządu Oddziału mogą brać udział z głosem doradczym członkowie władz naczelnych Towarzystwa, członkowie Komisji Rewizyjnej Oddziału, zaproszeni eksperci, doradcy i goście.
§42
Do kompetencji Zarządu Oddziału należy:
- reprezentowanie Oddziału na zewnątrz, kierowanie jego działalnością i realizowanie celów Towarzystwa, zgodnie z postanowieniami statutu oraz uchwałami i wytycznymi władz Naczelnych Towarzystwa,
- przedstawianie do akceptacji Zarządowi Głównemu tematyki i terminów organizowanych sympozjów i konferencji naukowych,
- przyjmowanie i skreślanie członków, prowadzenie na bieżąco ich ewidencji oraz pobieranie składek członkowskich,
- powoływanie i rozwiązywanie Sekcji Specjalistycznych Oddziału oraz nadzorowania ich działalności,
- powoływanie doraźnych komisji problemowych na rzecz spełniania statutowych celów Towarzystwa bądź własnego programu Oddziału,
- zarządzanie majątkiem Oddziału w ramach uprawnień przyznanych przez Zarząd Główny określonych w regulaminie działalności finansowej Towarzystwa,
- zgłaszanie do Zarządu Głównego wniosków o nadanie godności członka honorowego, wyróżnianie medalem pamiątkowym im. Józefa Brudzińskiego oraz innych odznaczeń dla członków Oddziału,
- zwoływanie Walnego Zebrania Członków Oddziału i przedstawianie na nim sprawozdań ze swej działalności,
- zwracanie się do Zarządu Głównego z wnioskiem o udzielenie zgody na podjęcie działań, o których mowa w § 8 pkt 13.
§43
- Działalnością Oddziału pomiędzy posiedzeniami Zarządu Oddziału kieruje jego Prezydium.
- Prezydium jest zdolne do podejmowania uchwał przy obecności, co najmniej 3 członków, w tym przewodniczącego.
- Uchwały Prezydium podlegają zatwierdzeniu na najbliższym posiedzeniu Zarządu Oddziału.
§44
- Komisja Rewizyjna Oddziału składa się z 3 członków, którzy wybierają spośród siebie przewodniczącego.
- Komisja Rewizyjna Oddziału:
- czuwa nad przestrzeganiem statutu, regulaminów wewnętrznych i uchwał Walnego Zebrania Członków Oddziału,
- kontroluje gospodarkę finansową oraz działalność merytoryczną władz Oddziału.
- Komisja Rewizyjna Oddziału może występować z:
- wnioskami pokontrolnymi,
- wnioskiem o zwołanie posiedzenia Zarządu Oddziału bądź jego Prezydium,
- wnioskiem o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zebranie Członków Oddziału.
- Komisja Rewizyjna Oddziału składa Walnemu Zebraniu Członków Oddziału sprawozdanie ze swej działalności oraz występuje z wnioskiem o udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi Oddziału.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej Oddziału mogą brać udział z głosem doradczym we wszystkich posiedzeniach władz Oddziału,
- Członkowie Komisji Rewizyjnej Oddziału nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Towarzystwa.
§45
- O zmianach siedziby bądź składu osobowego Władz Oddziału Terenowego należy zawiadomić w terminie 14 dni:
- Zarząd Główny Towarzystwa,
- właściwy terenowo oddział administracji państwowej.
ROZDZIAŁ VII
Sekcje specjalistyczne
§46
- Sekcja Specjalistyczna zwana dalej Sekcją skupia członków Towarzystwa zainteresowanych określoną dyscypliną medycyny wieku rozwojowego, zrzeszonych i opłacających składki w Oddziałach Terenowych.
- Przystąpienie do Sekcji następuje na drodze pisemnej deklaracji złożonej przez członka zwyczajnego Władzom Sekcji.
- Członkostwo Sekcji ustępuje w wyniku:
- rezygnacji z przynależności do Sekcji zgłoszonej Władzom Sekcji,
- utraty członkostwa Towarzystwa.
- Sekcję powołuje:
- przy Oddziale Terenowym – Zarząd Oddziału na wniosek, co najmniej 10 członków,
- Ogólnopolską – Zarząd Główny z własnej inicjatywy lub na wniosek Sekcji działających przy Oddziałach Terenowych.
- Strukturę organizacyjną Sekcji Ogólnopolskiej określa regulamin opracowany przez Zarząd Sekcji i zatwierdzony przez Zarząd Główny.
- Rozwiązanie Sekcji następuje na mocy uchwały Zarządu, który ją powołał. Sekcja rozwija zainteresowania i upowszechnia postęp wiedzy w określonej dyscyplinie medycyny poprzez:
- organizację posiedzeń naukowo-szkoleniowych i kursów dokształcających,
- organizację sympozjów i konferencji naukowych,
- współudział w działalności wydawniczej Towarzystwa.
§47
- Władzami Sekcji są:
- na poziomie Sekcji Oddziału – Przewodniczący Sekcji,
- na poziomie Sekcji Ogólnopolskiej – Walne Zebranie członków Sekcji, Przewodniczący, Zarząd Sekcji oraz Komisja Rewizyjna Sekcji.
- Władze Sekcji wybierane są przez Walne Zebranie Członków Sekcji.
- Kadencja władz Sekcji trwa nie dłużej niż 4 lata.
§48
- Walne Zebranie Członków Sekcji zwoływane jest przez Zarząd Sekcji:
- z inicjatywy własnej,
- na wniosek Zarządu Głównego Towarzystwa.
- Walne Zebranie Członków Sekcji:
- rozpatruje i przyjmuje sprawozdanie z działalności Zarządu Sekcji oraz podejmuje na wniosek Komisji Rewizyjnej Sekcji uchwałę w przedmiocie absolutorium dla ustępującego Zarządu Sekcji,
- dokonuje wyboru zgodnie z przyjętym regulaminem wyborczym: przewodniczącego, 5-7 osobowego Zarządu Sekcji oraz 3 osobowej Komisji Rewizyjnej Sekcji,
- wybiera delegatów Sekcji na Walne Zgromadzenie Delegatów Towarzystwa,
- zatwierdza wnioski i postulaty zgłaszane na Walne Zgromadzenie Delegatów Towarzystwa.
§49
- Działalnością Sekcji pomiędzy Walnymi Zebraniami Członków Sekcji kierują Przewodniczący i Zarząd Sekcji, którzy:
- reprezentują Sekcję na zewnątrz oraz wobec władz naczelnych Towarzystwa,
- opracowują roczne plany działalności Sekcji, określają tematykę i terminy organizowanych sympozjów i konferencji naukowych oraz przedstawiają je do akceptacji Zarządowi Głównemu Towarzystwa,
- składają sprawozdanie ze swej działalności Walnemu Zebraniu Członków,
- odpowiadają za przestrzeganie regulaminu działalności finansowej Towarzystwa,
- prowadzą na bieżąco ewidencję członków Sekcji,
- zgłaszają do Zarządu Głównego wnioski o nadanie godności członka honorowego Towarzystwa, wyróżnienia medalem pamiątkowym im. Józefa Brudzińskiego oraz innych odznaczeń dla członków Sekcji.
- Zarząd Ogólnopolskiej Sekcji Specjalistycznej ma prawo zwracać się do Zarządu Głównego z wnioskiem o udzielenie zgody na podjęcie działań, o których mowa w § 8 pkt 13.
§50
- Komisja Rewizyjna Sekcji czuwa nad przestrzeganiem Regulaminu działalności finansowej Towarzystwa przez Zarząd Sekcji.
- Komisja Rewizyjna Sekcji występuje wobec Walnego Zebrania Członków Sekcji z wnioskiem o udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi Sekcji.
ROZDZIAŁ VIII
Wyróżnienia i nagrody
§51
- Towarzystwo posiada medal honorowy im. Józefa Brudzińskiego (brązowy i srebrny) przyznawany osobom szczególnie zasłużonym dla Towarzystwa i medycyny wieku rozwojowego. Osoby wyróżnione tym medalem uprawnione są do noszenia odznaki członkowskiej w kolorze złotym. Tryb przyznawania medalu honorowego im. Józefa Brudzińskiego określa regulamin.
- Członkostwo honorowe Towarzystwa przyznawane jest przez Walne Zgromadzenie Delegatów osobom wybitnie zasłużonym dla medycyny wieku rozwojowego lub dla Towarzystwa. Kandydatury osób zasłużonych zgłaszają Oddziały Terenowe i Zarząd Główny.
- Tryb przyznawania członkostwa honorowego oraz wzór dyplomu określa regulamin ustalony przez Zarządu Głównego.
- Członek honorowy Towarzystwa posiada wszystkie prawa członka zwyczajnego i zwolniony jest z opłacania składek członkowskich.
- Członkostwo honorowe wygasa poprzez dobrowolne zrzeczenie się, zgłoszone na piśmie Zarządowi Towarzystwa.
- Towarzystwo może ustalić wyróżnienia i nagrody i przyznać je osobom fizycznym i prawnym zasłużonym w realizacji celów statutowych Towarzystwa lub dla samego Towarzystwa. Są to następujące nagrody: Ambasadora Pediatrii dla osób fizycznych, wspierających działalność statutową Towarzystwa oraz Przyjaciela/Partnera Pediatrii dla osób prawnych, wspierających działalność statutową Towarzystwa. Regulamin przyznawania nagród ustala Zarząd Główny PTP.
Rozdział IX
Majątek Towarzystwa
§52
- Majątek Towarzystwa stanowią nieruchomości, ruchomości i środki pieniężne.
- Dochody Towarzystwa mogą stanowić następujące źródła:
- składki członkowskie,
- zapisy, dotacje i darowizny,
- wpływy z majątku ruchomego i nieruchomego,
- dochody z działalności gospodarczej.
- Środkami majątkowymi Towarzystwa dysponuje:
- Zarząd Główny,
- Zarządy Oddziałów Terenowych i Zarządy Ogólnopolskich Sekcji Specjalistycznych w ramach uprawnień określonych w regulaminie działalności finansowej Zarządu Głównego.
- Zarządy Oddziałów Terenowych i Ogólnopolskich Sekcji Specjalistycznych nie mogą zaciągać zobowiązań finansowych bez pisemnej zgody Zarządu Głównego.
- Zarządzanie funduszami Towarzystwa określa regulamin działalności finansowej Zarządu Głównego.
ROZDZIAŁ X
Zmiana statutu i rozwiązanie Towarzystwa
§53
- Zmiana statutu i rozwiązanie Towarzystwa następuje w drodze uchwały Walnego Zgromadzenia Delegatów, podjętej większością, co najmniej 2/3 głosów w obecności, co najmniej 1/2 ogólnej liczby delegatów.
- Uchwała o rozwiązaniu Towarzystwa określi sposób likwidacji oraz cele, na jakie ma być przeznaczony jego majątek.